social club

Stad Antwerpen overtreedt privacyregels met stemopnames

todayfebruari 21, 2025

Achtergrond

De stad Antwerpen heeft de privacywet overtreden door stemopnames van burgers zonder goede beveiliging op te slaan. Dit blijkt uit een uitspraak van de Geschillenkamer van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), de Belgische organisatie die toeziet op de bescherming van persoonsgegevens.

Wat gebeurde er?

Antwerpen deed een proef om geluidsoverlast te verminderen. Hiervoor werden dertig microfoons opgehangen die gesprekken van tien seconden opnamen. Deze opnames werden opgeslagen in de Google-cloud, maar dit gebeurde zonder toestemming en zonder goede beveiliging.

Privacyproblemen

Volgens de GBA bevatten de opnames gevoelige informatie zoals stemgeluiden, die extra bescherming vereisen. Ook werden volledige gesprekken opgenomen, waarin mensen bijvoorbeeld hun mening over politiek deelden. Bovendien stonden de gegevens onbeveiligd op servers buiten Europa, wat niet mag zonder extra veiligheidsmaatregelen.

Gevolgen en sancties

Antwerpen moest eind 2022 al stoppen met het experiment en nu alle opnames verwijderen. De stad krijgt geen boete, omdat het project tijdelijk was en bedoeld om een probleem op te lossen. Wel moet Antwerpen in de toekomst beter omgaan met privacyregels.

Conclusie

Deze zaak laat zien hoe belangrijk het is om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Antwerpen moet in de toekomst beter opletten om te voorkomen dat ze opnieuw de wet overtreden.

Geschreven door radiogroep