play_arrow
radio mfy altijd dichtbij
play_arrow
C-Mine Crib brengt start-ups en groeibedrijven samen in hun Creativity Loft voor een adviesdag met experten Koodh API
De stad Antwerpen heeft de privacywet overtreden door stemopnames van burgers zonder goede beveiliging op te slaan. Dit blijkt uit een uitspraak van de Geschillenkamer van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), de Belgische organisatie die toeziet op de bescherming van persoonsgegevens.
Antwerpen deed een proef om geluidsoverlast te verminderen. Hiervoor werden dertig microfoons opgehangen die gesprekken van tien seconden opnamen. Deze opnames werden opgeslagen in de Google-cloud, maar dit gebeurde zonder toestemming en zonder goede beveiliging.
Volgens de GBA bevatten de opnames gevoelige informatie zoals stemgeluiden, die extra bescherming vereisen. Ook werden volledige gesprekken opgenomen, waarin mensen bijvoorbeeld hun mening over politiek deelden. Bovendien stonden de gegevens onbeveiligd op servers buiten Europa, wat niet mag zonder extra veiligheidsmaatregelen.
Antwerpen moest eind 2022 al stoppen met het experiment en nu alle opnames verwijderen. De stad krijgt geen boete, omdat het project tijdelijk was en bedoeld om een probleem op te lossen. Wel moet Antwerpen in de toekomst beter omgaan met privacyregels.
Deze zaak laat zien hoe belangrijk het is om zorgvuldig met persoonsgegevens om te gaan. Antwerpen moet in de toekomst beter opletten om te voorkomen dat ze opnieuw de wet overtreden.
Geschreven door radiogroep