social club

Minder klachten over Telenet, is de storm eindelijk voorbij?

todaymaart 29, 2025

Achtergrond

In 2024 kreeg de Ombudsdienst voor Telecommunicatie 7,5% minder klachten binnen. Vooral Telenet deed het beter, met een daling van 17,5%. Daarmee verliest het z’n koppositie aan Proximus, dat nu de provider is waar het meest over geklaagd wordt.

Wat speelde er?

In 2023 kreeg Telenet veel kritiek door IT-problemen en prijsverhogingen, maar in 2024 keerde de rust terug. Ook bij Proximus daalde het aantal klachten licht, terwijl Orange juist meer klachten kreeg (+15%).

Kleine providers onder vuur

Klachten over kleinere spelers zoals Mobile Vikings, Jim Mobile, en vooral DIGI stegen flink. Bij DIGI klaagden klanten vooral over onbereikbaarheid en activeringsproblemen.

Waar gingen de klachten over?

De meeste klachten gingen over:

  • Facturatie (29,2%)
  • Contracten (22,6%)
  • Storingen (16,2%)

In alle categorieën waren minder klachten dan in 2023.

Bemiddeling werkt vaak

Van de 16.619 klachten in 2024 werd 97% opgelost via bemiddeling. Toch blijft de Ombudsdienst waarschuwen: vooral bij het Easy Switch-systeem gaat het nog vaak mis.

Geschreven door radiogroep