social club

Microsoft verwijdert meer functies uit het vertrouwde Configuratiescherm

todaymaart 14, 2025

Achtergrond

Microsoft blijft het klassieke Configuratiescherm in Windows verder afbouwen. Nu lijken ook de muisinstellingen te verhuizen naar het Instellingenscherm.

Muisinstellingen verplaatst

In een bètaversie van Windows 11 zijn alle opties voor muiseigenschappen al overgezet naar Instellingen. Wanneer deze wijziging definitief wordt doorgevoerd, is nog onbekend.

Einde van het Configuratiescherm

Microsoft kondigde eerder aan dat het Configuratiescherm uiteindelijk volledig zal verdwijnen. De overgang verloopt geleidelijk, omdat nog niet alle instellingen zijn overgezet.

Windows zet in op modernisering

Het Instellingenscherm, geïntroduceerd in 2012 met Windows 8, wordt steeds verder uitgebreid. Met de jaren neemt de noodzaak voor het oude Configuratiescherm af, waardoor het langzaam uit Windows verdwijnt.

Geschreven door radiogroep