play_arrow
radio mfy altijd dichtbij
play_arrow
C-Mine Crib brengt start-ups en groeibedrijven samen in hun Creativity Loft voor een adviesdag met experten Koodh API
todayjanuari 31, 2025
Apple heeft iOS 18.3 uitgebracht, waarmee iPhones vanaf de iPhone 14 nu compatibel zijn met het Starlink-satellietnetwerk. Dit betekent dat gebruikers in de VS berichten kunnen versturen, zelfs zonder mobiel bereik.
Voorheen bood Apple een SOS-noodfunctie via het Globalstar-netwerk, maar met Starlink kunnen gebruikers nu ook reguliere berichten versturen. De verbinding wordt automatisch tot stand gebracht als er geen gsm-signaal beschikbaar is. Op het scherm verschijnt “SpaceX” wanneer de iPhone is verbonden met het satellietnetwerk.
De functie is voorlopig alleen in de VS beschikbaar en bevindt zich in een bètafase. Momenteel is het gratis, maar in de toekomst wordt ondersteuning voor mobiele data en spraakoproepen toegevoegd.
Apple en SpaceX willen de dienst wereldwijd uitbreiden, zodat gebruikers altijd bereikbaar zijn, ongeacht hun locatie. Of en wanneer dit naar andere regio’s komt, hangt af van regelgeving en concurrentie, zoals de plannen van de EU om een eigen satellietnetwerk op te zetten.
Met iOS 18.3 wordt satellietcommunicatie toegankelijker, waardoor iPhone-gebruikers zelfs zonder mobiel netwerk berichten kunnen sturen. Dit kan vooral nuttig zijn in afgelegen gebieden.
Geschreven door radiogroep