nieuws uit de buurt

Wijkmanagers zorgen voor ommekeer van NIMBY naar WIMBY voor detentiehuis in Genk

todaymei 5, 2026

Achtergrond

In Genk werd op 29 april de meiboom geplaatst op het nieuwe detentiehuis. Burgemeester Wim Dries, ministers Annelies Verlinden en Vanessa Matz benadrukken het belang van zo’n kleinschalig project midden in de samenleving. Het detentiehuis is plan B voor Genk, plan A was een gevangenis.

Het gaat om het eerste modulaire detentiehuis in ons land, 140 geprefabriceerde modulaire units zorgen voor een complex met twee niveaus en oppervlakte van 3000 m². Het project kreeg geen bezwaren van omwonenden. Dankzij sterk overleg van de wijkmanagers werd het negatieve eerste gevoel van de buurt NIMBY (Not in My Backyard) omgedraaid naar een WIMBY (Welcome in My Backyard).

Vanaf november zullen er veertig kortgestrafte verblijven, met focus op re-integratie en begeleiding. “Ook de gedetineerde moet de stap en de duidelijke wil hebben om te zeggen, ik wil terug integreren in de maatschappij”, zegt burgemeester van Genk Wim Dries.

Geschreven door Koodh API